لوگو سنگبری معنوی
98-51-5252-4773+ -0915-528-4095   0 محصول - تومان العربية简体中文EnglishFrançaisItalianoفارسیEspañolTürkçeاردو
|

نورطبیعی در معماری ساختمان

هر چند که خورشید برای ایجاد روشنایی طبیعی در یک ساختمان مورد نیاز است اما از آنجا که این نور سرانجام به حرارت تبدیل می شود، باید میزان تابش مورد نیاز برای هر ساختمان با توجه به نوع ساختمان و شرایط اقلیمی آن تامین شود چون اهمیت تابش آفتاب به نوع اقلیم منطقه و فصول مختلف سال بستگی دارد. در شرایط سرد حداکثر انرژی خورشیدی مورد نیاز بوده و ساختمان باید در جهتی قرار گیرد که بیشترین تابش آفتاب را دریافت نماید. برعکس وقتی هوا گرم است جهت ساختمان باید به نحوی باشد که شدت آفتاب در دیواره های آن به حداقل رسیده و نیز امکان نفوذ مستقیم اشعه خورشید به فضاهای داخل وجود نداشته باشد به همین دلیل نحوه نورپردازی  بنا در اقلیم های مختلف مثل گرم و خشک و حاشیه کویر و اقلیم گرم و مرطوب و سردسیر با هم متفاوت است و هر کدام در این مناطق بر حسب اقلیم خاص خود نحوه ی نورگیری و نورپردازی خاصی را می طلبد.

شناسایی جهت‌های اصلی جغرافیایی و تاثیر آنها بر نورگیری ساختمان

قبل  از هر چیز باید جهت‌های اصلی جغرافیایی را به خوبی بشناسیم و بتوانیم آن‌ها را در فضای واقعی تشخیص دهیم. همه‌ی ما با چهار جهت شمال، جنوب، مشرق و مغرب آشنا هستیم و هر روز آن‌ها را به کار می‌بریم. یکی از روش‌های تشخیص جهت‌ها و نوع ساخت ساختمان در نظر گرفتن جهت طلوع خورشید است. از آنجایی که خورشید در صبحگاه از سمت مشرق طلوع می‌کند، اگر دست راست خود را به سمت خورشید بگیریم، دست چپمان جهت مغرب و جهت‌های بالا و پایین نیز به ترتیب شمال و جنوب را نشان خواهند داد. راه دیگر برای تشخیص جهت‌ها استفاده از یک قطب نما است. همچنین اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که می‌توانند به صورت آنلاین به شما در امر جهت یابی کمک کنند.

نور شمال در معماری ساختمان

فضاهایی که رو به شمال هستند (در نیمکره شمالی) نور مستقیم دریافت نمی کنند. نور پراکنده بدون سایه یا انعکاس ایجاد می شود که برای کار کردن و نقاشی کردن و تماشای تلویزیون در کارگاه های نقاشی و دفتر کار مناسب است.
به منظور به دست آوردن حداکثر مقدار ممکن نور بدون هراس از نور مستقیم خورشید می توان از پنجره های بزرگ در جهت شمال استفاده کرد اما نور مستقیا درغذاخوری ،نشیمن و …. می توند سلب آسایش نماید . جذاب است اگر نور شمال را با نور در جهت های دیگر ترکیب کنیم. نور شمالی سرد و تمیز است اما نور جنوبی زردرنگ و مستقیم است. در فضاهای خانگی بایدپارکینگ را در شمال نقشه قرار داد وراه پله وانبارها یا هر محلی که زیاد به کار برده نمی شود. در کشورهای بسیار گرم این جهت یابی نامطلوب می شود و چون گرمای بیشتری ایجاد می کند اما برعکس در تابستان فضاهای سایه وار مطلوب تر هستند . فردی که همشیه در اتاق های رو به شمال است و تماس بسیار کمی با خورشید دارد و ممکن است احساس افسردگی و غم در او ایجاد شود .

نور شرق در معماری ساختمان (صبحگاهی)
روشنایی صبح بهترین ابزار برای بیدار شدن از خواب است . خوردن صبحانه کامل بدون شتابزدگی در کنار روشنایی روز ارامش و نیروی کافی به انسان می دهد. بنابراین باید محل قرار گرفتن اتاق خواب و آشپزخانه و نشیمن و اتاق غذا خوری خوب جهت یابی می شود تا بیشترین استفاده از نور صبحگاهی شود که اشعه های آن ضعیف و خنک تر است این نور در زمان معین از دور سایه اجسام را تولید می کند که می توان از این سایه برای تزیین فضا استفاده کرد این نور ابتدا بر گرد و غبار تابیده می شود و با پراکنده شدن آن ها در فضا نور و گرما هم منتشر می شود .

نور جنوب در معماری ساختمان

حرکت دورانی ظاهری خورشید نسبت به زمین ایجاد می شود به همین دلیل اگرچه خورشید همیشه از شرق طلوع می کند و در غرب غروب می کند برای کشورهای نیمکره شمال خورشید یک خط سیر جنوبی دارد  و برای آنها که در نیمکره جنوبی هستند خط سیر شمال دارد به همین دلیل نور خورشید در نیمکره شمال در قسمت جنوب با انحراف بیشتر و شدت گرم کنندگی کمتر در زمستان  است و برعکس آن در تابستان می باشد معمولا فرض می شود که نمای جنوبی بهترین جهت یابی برای فضاهای خانگی است یعنی برای محل اتاق نشیمن و فضاهای داخلی خانه از طرف دیگر به دلیل انعکاس های این نور روی شیشه ها و سطوح سیقلی مکان مورد نظر همیشه هم نور مناسبی برای کار کردن نیست در طول ماه های سرد سال شدت گرمی نور برای این اتاق های جنوبی کمتر از اتاق های رو به شمال است اگر مناطق نورگیری اتاق بزرگتر شود آنگاه نیاز به وجود محافظت از نور مستقیم خورشید در تابستان به وجود می آید مثل یک سایبان و ….
نور جنوبی سایه و انعکاس ایجاد می کند و اجازه  می دهد که با حجم ها بازی شود و منظره زیبایی ایجاد می کند به همین دلیل اشیا را مقابل آن طراحی می کنند یا حتی با قرار دادن یک استخر در مقابل ایوان یاپنجره  های اتاق نشیمن با استفاده از انعکاس های روی سطح اب که دائما در حرکت اند روی دیوارها و سقف مناظر دلربایی ایجاد می کنند . جدا از نتایج فیزیکی نتایج روانی این نور دارد که استفاده مناسب باعث احساس سرزندگی می شود .

نور غرب در معماری ساختمان (غروب)

با به اتمام رسیدن روز شدت نور کاسته می شود اما انعکاسان هنوز وجود دارد دیوارهای سفید با شدت بیشتر و با رنگ مایل به زرد می درخشند و دیوارهای بتونی رنگ نارنجی تندی به خود می گیرند تمام سطوح شهر تغییر شکل می یابد وقتی خورشید کاملا پایین آمد تابش خود را بر روی سنگ فرش ها ی آسفالت خیابان ها  موقف می کند و شهر به یک پرده سینما تبدیل می شود و با گذشت زمان آسمان به سرخی می گراید و کم کم تاریک می شود و زمینه شکل و اشیاء پراکنده می شود و مرزهای اشیا روی همدیگر می افتد بنابراین تشخیص لبه های اشیاء مشکل می شود فضاهایی که در مغرب هستند باید از آخرین نورهای عمودی خورشید حفاظت شوند .

تأثیر فصل‌های سال بر نورگیری ساختمان

همان طور که می‌دانید تابش نور خورشید در تمام فصول به یک صورت نیست و دلیل این موضوع هم زاویه‌ی اندکی است که زمین را از حالت عمود خارج کرده و محور آن را تا حدی مایل نموده است. در اواخر اسفندماه و اوایل فروردین ماه تابش آفتاب در راستای خط استوا و موازی با آن صورت می‌گیرد. در نتیجه طول شب و روز در این ناحیه با هم برابر می‌گردد. اما در مناطق دیگر به میزانی که از خط استوا دور می‌شوند، مدت زمان روز و شب با هم متفاوت خواهد بود؛ به گونه‌ای که در برخی از فصل‌ها روز بسیار طولانی بوده و شب بسیار کوتاه است و یا برعکس. این موضوع در کشور ما هم اتفاق می‌افتد؛ چنانکه می‌دانیم کشور ما به دلیل اینکه در نیمکره‌ی شمالی زمین قرار گرفته است، در فصل تابستان روزها طولانی‌تر هستند و در فصل زمستان شب‌ها و این موضوع متناسب با نوع ساخت ساختمان‌ها بر مدت زمان نورگیری انواع آن‌ها تأثیرگذار است.



محصولات سنگبری معنوی

نماد اعتماد سنگبری معنوی